Februar 2014: I et skur ved Betlehem
Estrid Hessellund & Sindre Eide:
Månedens salme februar 2014
I et skur ved Betlehem (N13:104)
T John Bell, Graham Maule 1987
O Hans-Olav Mørk 1999
M Irsk folketone
Keltiske sanger og salmer, særlig fra det økumeniske kristne felleskapet på øya Iona utenfor Skottland, har i løpet av de siste 20 årene vunnet innpass i norsk kirkeliv og i Norsk Salmebok. John Bell og Graham Maule’s salme «In a byre near Bethlehem» fikk sitt gjennombrudd i Norge med Hans-Olavs Mørks gjendiktning, og er en av de nye salmene for Åpenbaringstiden i N13.
Teksten beveger seg fra jul til påske, fra skuret i Betlehem, over Jesu møte med folk ved Galileasjøen, til Getsemane hage, Golgata og den tomme graven påskemorgen. I den norske teksten innføres Josef i det første verset på poetisk og ettertenksomt vis:
I et skur ved Betlehem,
gjemt i Josefs store trøye,
lå Guds dyrebare Ord
som et nyfødt barn i høyet.
Og vi ser: Gud er god.
Hele salmen handler om «Guds dyrebare Ord». Dette innholdsmettede uttrykket gjentas i alle versene. Og refrenget summerer det hele opp og minner oss om at Inkarnasjonen, dette at «Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss» (Joh 1,14), var og er en virksom realitet:
Han er her når vi synger,
han gir liv, lek og latter,
himmelrikets skjulte skatter.
Og vi ser: Gud er god.
Hebraiske pilegrimssanger gjør ofte bruk av omkved som stadig blir gjentatt, jo nærmere en kommer sitt pilegrimsmål, templet eller helligdommen. Salme 136 i Bibelen er et eksempel på dette. Salmen innledes med ordene «Pris Herren for han er God» og den neste setningen, «evig varer hans miskunn», gjentas gjennom hele salmen. Slike omkved er også typiske for afrikanske tilbedelsessanger, og den keltiske tradisjon har løftet denne tradisjonen inn i den vestlige salmesang. Omkvedet kan gi uttrykk for bot, forbønn, lovprisning eller forkynnelse/proklamasjon. Slik også i her i denne keltiske salmen. Om og om igjen synger vi:
Og vi ser: Gud er god.
Melodien er en irsk folketone. Det er et ganske nytt grep i anglikansk salmetradisjon å kle tekstene med allmenne folketoner, i motsetning til i Norge hvor dette har vært gjort i lang tid. Å velge akkurat denne melodien til denne sterke og innholdsrike salmeteksten er et godt valg. Melodien er enkel og sangbar. Det er godt å stå mens en synger den, gjerne gynge litt frem og tilbake, kjenne på rytmen og pulsen i en salme som egner seg utmerket som fellessang både i den store forsamlingen i gudstjenesten og i mindre grupper, – både i kirke og hjem!
Så opp på nummer 104 i Norsk Salmebok 2013. Les teksten – og syng med!