Oktober 2023: Jorda du gav oss

Av Gisle Skeie
vikarprest i Bærum prosti
(tidl. redaktør i Eide forlag)
gs923@kirken.no 

Jorda du gav oss (N13:594) 

T: Edvard Hoem 2015

M: Håkon Berge 2015 

 Den norske salmeskatten er blitt beriket med en rekke tekster signert Edvard Hoem, og et utvalg av disse kom med i Norsk salmebok 2013. Denne månedens salme er av enda nyere dato, og med melodi av Håkon Berge er Jorda du gav oss tatt inn i Kirkerådets salmedatabase som oppdateres jevnlig med suppleringssalmer.

Tips: Les gjerne Luk 4,14–21 før du leser hele salmeteksten på baksiden av bladet, sånn at denne sentrale bibelteksten klinger med.

Første vers begynner: «Jorda du gav oss var herleg og grøn», og vi befinner oss med en gang i Guds gode skaperverk. Men det hele beskrives i fortid – med bruk av ord og bilder som leder tankene til paradiset, til Edens hage. Og ganske raskt kontrasteres denne fjerne, herlige fortiden med en brutal nåtid: «No rasar krigane … redslene rår.» Verset avsluttes med et spørsmål som også er et rop til Gud: «Når renn dagen, Herre Gud, / da nådens år kan ropast ut?» Med noen gjennomtenkte forskjeller, avsluttes alle tre vers på samme måte.

Andre vers åpner med et spørsmål: «Gløymer vel kvinna sitt diande barn? / Kan Gud gløyme sine?» Denne henvisningen til Jes 49,15 er et godt eksempel på salmens utbredte bruk av bibelsk materiale – fra både Det gamle og nye testamentet. Tekstens bibelske klangbunner er godt tenkt og solid utført og gir salmen både liv, farge og tyngde. Andreverset avsluttes med en bønn som rommer en klar forventning: «Send oss dagen, Herre Gud, / da nådens år kan ropast ut.»

I tredje og siste vers er gudshenvendelsen mer innstendig og bydende, med «(…) la svoltne få mat» og: «Byd at dei mektige deler sitt brød / med dei som ligg nede!» Mot slutten av salmen synger vi: «(…) gi denne jord / åkrar som mognar og blomar som gror!» Slik hentes tekstens paradisiske åpningsmotiv inn igjen og gir salmen et eskatologisk løft som ender med: «Da renn dagen, Herre Gud, / da nådens år kan ropast ut.» Sette verset har et slags tematisk slektskap med Hoems velkjente Eit lite barn voks opp til mann (N13:740) hvor det står om «svoltens store hær» som «krev ei anna verd».

Edvard Hoem har 11 originaltekster samt en oversettelse i Norsk salmebok 2013. En av disse som nå er blitt godt innsunget, No stig vår song (N13:854), er i likhet med Jorda du gav oss tonesatt av Håkon Berge.

Berges melodi er komponert i kirketonearten dorisk og står støtt i en solid kirkemusikalsk tradisjon, samtidig som den har et snev av folketone i seg. Melodien legger seg godt rundt ordene – om det går an å uttrykke seg på den måten. I hvert fall smelter tekst og melodi meget godt sammen, og dette er en helstøpt salme som fortjener å synges både høyt og ofte.

Tematisk er salmen plassert under Rettferd og fred og Skaperverk og forvaltning. Den passer godt i adventstiden, med henvisning til siste linje i hvert vers; «da nådens år kan ropast ut».

På YouTube kan du høre salmen innspilt med orgel og solist. Du finner den i spillelisten «Salmer i livet» fra Ilen kirke. Klikk her: (20) Jorda du gav oss - YouTube

 

Kirkerådets suppleringssalmer er tilgjengelig både via digitalt abonnement (se: gudstjeneste.no) og som trykte notehefter med tittelen «Salmer i livet» (se: eideforlag.no). 

Forrige
Forrige

November 2023: Nu vill jag sjunga om moders-vingen

Neste
Neste

September 2023: Kvite klede, himmelglede